donderdag 4 april 2013

DDD project volbracht !

Vandaag postte ik DDD no 365, en daarmee heb ik mijn project '1 jaar lang een daily digitale drawing' volbracht en beëindigd.


Tijd voor iets nieuws, maar eerst een 'vakantie' van deze, door mij zelf opgelegde, dagelijkse verplichting. Tijd om na te denken over een nieuw project. Moet er wel een nieuw project komen en zo ja, wat voor project?

Maar eerst even evalueren:


  • De meeste DDD's heb ik gemaakt aan de hand van foto's uit tijdschriften/kranten/boeken/eigen foto's
  • sommige zijn uit het hoofd (ook meteen herkenbaar als zodanig ;-) )
  • sommige zijn van personages op tv gemaakt, tijdens het televisie kijken. deze zijn heel schetsmatig, vanwege de tijdsdruk
  • er zitten diverse zelfportretten tussen
  • sommige zijn naar de waarneming, in ieder geval alle modeltekeningen, een enkel portret, maar ook de diverse interieurs
  • de interieurs ben ik gaan maken naar aanleiding van de expositie van Hockney, die ik in Keulen bezocht en het boek dat ik naar aanleiding daarvan kocht.
  • aan het einde heb ik wat meesterwerken bestudeerd en geprobeerd ze zo goed mogelijk na te maken op de ipad. Wat dat mij heeft opgeleverd is, dat ik eens heel goed ben gaan kijken, hoe ze gemaakt zijn. Het eindresultaat is derhalve niet zo relevant; de 'weg' was voor mij zeer leerzaam.
  • ook vond ik het interessant om te kijken in hoeverre verschillende teken- en schildermaterialen na te bootsen zijn op de ipad, zoals: olieverf, krijt, stripachtige texturen enz. Mijn conclusie is dat heel veel mogelijk is ! Voeg daarbij de alle verschillende afdrukmogelijkheden, de mogelijkheden zijn onuitputtelijk. Ik ben zeer enthousiast. 
  • bij 4 van de 365 ben ik uitgegaan van een (ja, ik zeg het maar eerlijk) 'overgetrokken' foto, zie nr, 2, 3, 7 en 365 (de allerlaatste, zie hierboven)
  • van sommige DDD's heb ik ook een maakfilmpje, omdat de app dat op een bepaald moment aanbood, zoals deze:


en deze:




  • Tekenen op de ipad is puur gemak: het vergt geen voorbereiding (zoals werkruimte klaarmaken), geen nabehandeling (zoals kwasten uitspoelen), is makkelijk mee te nemen, het kan gewoon op schoot en last but not least: je krijgt er geen vieze handen van ! 
  • Mijn persoonlijke favorieten: 10, 54, 64, 88, 125, 157, 190, 234, 260, 295, 362
  • Wat zijn jouw favorieten ??? Vertel het mijhttp://pobsb-ddd.blogspot.nl/

Geen opmerkingen: