dinsdag 10 april 2018

Geinspireerd door Ukiyo-e

Ik kwam op het idee door een artikel in de krant. Het betrof een recensie van de huidige tentoonstelling in het van Gogh Museum. In het van Goghmuseum is op dit moment een expositie getiteld 'van Gogh & Japan'. De tentoonstelling gaat over de inspiratie die van Gogh vond in de Japanse houtsnede prints, een kunststroming genaamd Ukiyo-e. De tentoonstelling kreeg 5 sterren in de krant en ik wil er graag nog heen. 

Dat bracht me op het idee om zelf ook eens ukiyo-e-achtig aan de slag te gaan. Zelf heb ik een houtsnede van Utamaro, die ik in de 80-er jaren van collega Klaas heb gekregen. 
Deze (de foto is niet geweldig, ik heb het door het glas gefotografeerd):


Eerst maakte ik deze:


Maar ik wil het eigentijdser maken, dus toen ging het deze kant op:




Japanse houtsnede hebben vaak typische achtergronden van bloemen of bladeren, vandaar ook deze achtergronden. Bovenstaand zijn allemaal pentekeningen op aquarelpapier, ingekleurd met aquarelverf.
De volgende stap was verder uitwerken op de ipad, met procreate. Dat leidde onder andere tot deze: 

(met Hokusai golven op de achtergrond, HAHA)



En daar ben ik nu. De laatste heb ik gisterenavond gemaakt. Ik ben er nog niet helemaal uit of het inkleuren zo 'plat' moet blijven of dat ik meer met schaduwen en hooglichten moet gaan doen.
Wat vind jij? 
De één na onderste is eigenlijk ook nog in bewerking, want ik vind de zwarte lijnen daar nu te dik. Enfin, work in progress, ik ben er nog niet klaar mee, vooral ook omdat het zo leuk is om te doen.

Komende expositie:

Nog even een reminder dat ik van 25 april t/m 20 mei exposeer bij ArtiBrak. De opening is op 28 april om 15.00 uur en verder zal ik op 6 en 13 mei aanwezig zijn in de galerie. Zodra de officiële uitnodigingsposter beschikbaar is, zal ik die ook via de blog rondsturen. 



Geen opmerkingen: